Tüm dünyadaki otomobil üreticileri, önümüzdeki 10 yıl içerisinde tamamen elektrikli araç üretimine geçiş konusunda yaptıkları programları kamuoyuyla paylaşıyor. Tabii bu durum, biraz da Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler gibi organizasyonların zorlamasıyla gerçekleşiyor.
Bugün ortaya çıkan bir rapor, Avrupa’nın en büyük 10 otomobil markasının elektrik motoru dönüşümünde hangi noktada olduğunu ve 10 yıllık süreç içerisinde taahhüt ettikleri program için şu ana kadar ne kadar gelişme kat ettiklerini gözler önüne serdi.
Tabloyu incelemeden önce, bazı terimlerin hangi anlamlara geldiğini açıklayalım. Halihazırda piyasada kullanımda olan 3 farklı otomobil seçeneği bulunuyor. Bunlardan ilki, alışageldiğimiz dizel ve benzinli içten yanmalı motorlu araçlar.
İkincisiyse içten yanmalı bir motor olmadan, bataryalardan güç alarak çalışan tamamen elektrikli (BEV) araçlar. Üçüncü olarak da hibrit adıyla bilinen, hem içten yanmalı motoru bulunan hem de nispeten küçük bir elektrik motoru olan araçlardır.
Fakat bu hibrit araçlar da kendi içerisinde ikiye ayrılıyor. Bunlardan Plug-in Hybrid (PHEV) olarak bilineni, bataryasını şarj edebildiğimiz hibrit modelleridir. HEV olarak bilinenler ise dışarıdan şarj edemediğimiz, ancak aracın yakıtı veya frenleri aracılığıyla kendi kendini şarj eden yapıda karşımıza çıkan modellerdir.
Bu bilgilerin ardından tabloya baktığımızda, Toyota, Hyundai, Opel ve Fiat’ın sattığı otomobillerin çok büyük bir kısmının benzinli olduğunu görüyoruz. En çok dizel satışı yapanlar da Volkswagen, Ford, Skoda ve Peugeot oluyor. Fakat benzinli satışlarına oranla yarısı ya da 3’te 1’i kadar olduğunu görüyoruz.
Tabii bu dönüşüm sürecinde hibrit araçlarda oldukça önemli bir paya sahip. Bu alanda da en çok satış yapan marka Kia oluyor. Ardından Peugeot, Hyundai, Volkswagen, Renault ve Skoda geliyor.
Tabloya genel itibariyle baktığımızda, elektrikli ve hibrit araç satışında yüzde 20’nin üzerine çıkabilen yalnızca 2 marka görüyoruz. Bunlar, yüzde 21 ile Kia ve yüzde 20’lik oranla Hyundai oluyor. Renault, Volkswagen ve Peugeot’da yüzde 19, 18 ve 17’lik oranlarla hemen arkalarından geliyor.
Dolayısıyla ürettiği araçların yalnızca yüzde 4’ü elektrikli ve yüzde 9’u hibrit olan Ford’un, 2030’a kadar tamamen elektrikliye dönüşüm planının oldukça gerisinde olduğunu görüyoruz. Buna karşılık Kia, Hyundai, Renault, Volkswagen ve Peugeot eğer programlarının gerisinde kalmazlarsa, dönüşüm süreçlerini ilk tamamlayanlar olabilir.